ronjaaosterberg.blogg.se

Här får ni följa med mig på ett av mina äventyr där jag gräver guld i USA. Gräver guld i minnen och relationer det vill säga, samtidigt som jag tar hand om barn. Ja, ett aupair år alltså. Enjoy!

Update

Kategori: Allmänt

Dagarna rullar på som vanligt här.
 
Det är verkligen vardag och så vanligt det kan vara, men samtidigt inte. Rätt konstig känsla ändå. Men jag känner att jag är väldigt bosatt här redan, vilket känns så så skönt. Familjen är verkligen toppen, vilket känns så bra när man vet att det finns andra människor som hamnat helt fel och bara fått komma hit och vända igen i princip för att det inte har fungerat med deras familjer. Så jag hade verkligen tur att hamna i just denna familj. Det är ju trots allt en stor satsning man gör. Att bara åka iväg till andra sidan jordklotet för att bo och jobba hos en familj man aldrig träffat. Chansen att det inte fungerar finns ju, så man får skatta sig själv lycklig när det faktiskt fungerar. 
 
Vardag nuförtiden för mig är i alla fall att jag vaknar vid 06.30 på morgonen för att väcka barnen och se till så de fixar klart allt inför skolan. Barnen är så duktiga så det har inte vart något problem än så länge med några av morgonrutinerna. Jag finns där för att puscha dom till att göra det dom ska helt enkelt. När allt är klart och tiden har gått så går vi tillsammans till skolan och när jag är hemma igen har jag dagen på mig att göra i princip vad jag vill tills jag ska hämta dom igen. Jag tar hand om att handla mat, tvätta barnens kläder och att plocka upp efter dom samt att förbereda för middagen. Men jag har väldigt mycket fritid på dagarna som jag spenderar med att prata med folk hemma, sitta på caféer, träffa vänner eller träna. När barnen slutar skolan går jag och hämtar dom och spenderar tid med dem och lagar mat tills föräldrarna är hemma då vi försöker äta tillsammans. Eftersom att jag slutar relativt sent så brukar jag bara träna eller catcha upp på serier. Jag har alltså väldigt sköna dagar och som sagt - hittills har allt gått superbra så jag hoppas det fortsätter såhär.
 
Gymmet nere i källaren är guuuuldvärt. 
 
Jag är nog fortfarande kvar i en slags "honeymoon" över att ha kommit hit. Dagarna går fort, jag trivs och har faktiskt inte någon större hemlängtan. På orientationen i New York berättade de dock för oss att denna kommer gå över så småningom och när den gör det så brukar den jobbiga perioden komma. Då man är trött på allt som har med USA att göra. Men den fasen ska också passera någon gång. Jag vet att det kommer komma en period som är rätt tuff, men det var man ju beredd på när man åkte. 
 
Förra veckan hade jag största vänabstinensen och som tur var så har jag träffat några vänner efter det så den gick över och allt kändes så mycket bättre efter det. Alla tjejer jag har träffat var så trevliga och jag hoppas verkligen jag kommer umgås mer med alla under året. En av tjejerna lyckades till och med komma från Kungälv, vilket som vi sa till varandra också är helt sjukt. Hur stora är oddsen att två tjejer från samma lilla stad i Sverige hamnar i samma stad i USA. Men det var riktigt roligt ändå. Sen ännu en lågoddsare på att jag hamnar på samma gata som en annan svensk tjej. Två hus bort ungefär, helt sjukt faktiskt. Men återigen, så roligt och smidigt om man har tråkigt att bara kunna kila över en stund när man har lust. På söndag har jag även mitt första clustermöte, där alla aupairer i mitt område träffas för att umgås och lära känna varandra. Det är en av de bästa sakerna när man åker med en organisation faktiskt, att man har ett slags kontaktnät så man inte är helt ensam här. För har man inte vänner här under sin tid tror jag inte att man pallar ett år. Jag själv hade liksom vänabstinens efter en vecka, hur man mår då efter 50 veckor kan jag inte ens tänka mig... Så jag är väldigt glad att jag redan hittat några som känns goa! 
Helgen bestod alltså av lite shoppning, häng med vänner och att bara njuta av fina Boston. 
 
Vädret börjar även bli kallare nu och jag gråter. Det har vart dröm hittills med riktig sommarvärme och eftersom att jag lyckades glömma/lämna hemma alla mina höst och vinterkläder är jag sjukt opepp. Hatar vinterkläder mest av allt och vinterjackor ska vi inte ens snacka om... 
 
Sist men inte minst har jag blivit beroende av jordnötssmör. Varje morgon - havregrynsgröt, en klick jordnötssmör och äpple. Så. Jäkla. Gott. Lätt att det går till överdrift. Farligt... 
 
 
Det var väl det. Ta hand om er mina vänner! 

KOMMENTARER:

  • Mamma säger:
    2014-09-10 | 16:44:34

    Jag är så glad att du trivs där i Boston. 😀 ❤️💗 kram kram LOVE u 😘

Kommentera inlägget här: