ronjaaosterberg.blogg.se

Här får ni följa med mig på ett av mina äventyr där jag gräver guld i USA. Gräver guld i minnen och relationer det vill säga, samtidigt som jag tar hand om barn. Ja, ett aupair år alltså. Enjoy!

December

Kategori: Allmänt

December. Trots att vintern inte är en favorit hos mig så förknippas alltid denna månad med goda saker & minnen. December brukar innebära längtan efter jullov, mycket bandy, tända ljus, adventsmys, julpynt, snö, julafton, fest, god mat, familjetid & yatzy för mig. Så är fallet långt ifrån i år. Än så länge i alla fall. Familjen och bandyn som är mina två favoritpunkter kommer december detta året inte leverera åt mig, men det är så livet är antar jag. Jag har fina vänner som kommer hit så en familj på det sättet är det ju, tackar för det. Trots att detta inte kommer bli ett traditionellt december så är jag förväntansfull & lycklig över att månaden är här. 2014 har verkligen, som jag sagt så många gånger förr, vart livets år. Jag har haft så mycket fina minnen & händelser detta året som jag kommer värdera för alltid, men det ska bli skönt att börja på 2015. Jag känner alltid lite såhär i slutet på ett år, att det ska bli skönt att börja om. Nytt & fräscht liksom. Som en människa som kräver förändring ständigt så blir det väl så. Inte för att ett nytt år automatiskt innebär förändring (vilket jag egentligen inte är i behov av just nu, känner mig rätt tillfreds & glad för tillfället) så är det alltid ett nytt blad ändå. Nåja, vi har denna månad kvar att göra 2014 ännu bättre, får man inte glömma i hetsen av att se framåt hela tiden :-) 
Joulukuu. Vaikka talvi ei oo minun lempikuukausi niin joulukuu aina on täynä hyviä asioita. Tää kuukausi ruukaa tarkoittaa joululomaa, paljon jääpalloa, kynttilöitä, jouluaattoa, hyvää ruokaa, ja niin pois päin. Tänä vuonna ei varmaan ihan niin tule olemaan. Vaikka vähän erinlainen joulukuu on tulossa niin kaikki tuntuu hyvältä, tännehän sitä lähti että saa uusia asioita koeta. Tuntuu hyvälta että 2014 on loppumassa ja että uusi vuosi alkaa. 2014 on ollut paras vuosi elämässäni ja aina tulee muistoja olla lähellä sydänta tälltä vuodoelta. Silti tunutuu mukavalata aloittaa uusiksi uudella voudella. 

Jag & carlotta tog en sväng till IKEA igår & vi fick köpt med oss lite pepparkaksdeg, ett pepparkakshus & ljus för att pumpa upp julkänslan lite åtminstone.
Minä ja Carlotta mentiin käymään IKEAssa tiistaina. Ostettiin pipparikakkutaikinaa, pipparikakkutalon ja kynttilöitä että vähän enemmän vois joulutunnelma tulla. 


Thanksgiving förra veckan var väldigt mysigt faktiskt. Påminde mig mycket om jul. Mycket betoning på mat & att umgås med nära & kära. Det var en trevlig liten långhelg jag fick där & jag tycker ändå jag gjorde det mesta av den. Fick shoppat en del nödvändigheter & mindre nödvändiga saker på black friday också vilket satt fint i garderoben & mindre fint i plånkan. Var faktiskt lite besviken på reorna dom hade. Förväntningarna var skyhöga & verkligheten var lite mer som en mellandagsrea. Zara var enda affären som levererade det jag hade förväntat mig då de hade 30% på ALLT inne i butiken. De flesta butiker hade valt ut vad som skulle vara på rea & som oftast var det inte de mest eftertraktade plaggen som tillhörde den kategorin. Tråkigt faktiskt. Trots detta hittade jag faktiskt en ny favorit i en t-shirt från religion som hade sänkts från 150 dollar till 45, men det var ingen black friday-rea utan en vanlig century21-rea. 
Thanksgiving viime viikolla oli tosi mukava. Oli paljon joulun tapanen. Paljon ruokaa, olemista perheen ja sukun kanssa, aivan niinkun joulu ruuka olla. Perjantaina oli myös vuoden isoin alennuspäivä, Black Friday. Mulla oli paljon odotuksia tälle päivälle ja tuli kyllä vähän pettymys. Ei ollu niin hyviä tarjouksia kuin luulin. Silti tuli ostettua paljon uusia vaateita ja nyt on shoppailtu tarpeeksi vähän aikaan. Joululahjat on seuraava homma mitä pitä alkaa katteleen. 


Några timmar på Manhattan blev det också i helgen vilket är grymt som alltid. Behövs liksom inte ens mer förklaring på den. Alla som har vart där förstår. Och alla som inte vart där, please åk. Inte en chans att man ångrar sig. Jag och Carlotta fick i alla fall spendera tiden på manhattan tillsammans vilket var jätteroligt att vi kunde få ihop det så, mycket roligare än att gå omkring där själv. Sedan fick jag även träffat en vän som jag lärde känna på orientationveckan för flera månader sedan, vilket var roligt. Trevligt att möta upp bekanta ansikten. Vi gick Brooklyn-bron i alla fall vilket var toppen, för det har jag velat göra länge. Så nu är det avbockat och det var riktigt snyggt faktiskt. Trots att jag alltid trott att Manhattan Bridge som är bredvid är Brooklyn Bridge haha, riktigt stelt. Vi åkte över till Brooklyn med tunnelbanan hela vägen från uptown och sedan gick vi över bron. Efter det hade vi en riktigt kalori-rik frulle på dunkin donuts, en shoppingpaus inne på Century21 innan vi mötte upp Lotta och hennes vän för att sedan ta en kaffe, prata, och tillslut ta tunnelbanan tillbaka till midtown. Jag och Carlotta satt sista timmarna innan vi skulle hem på starbucks och pratade knappt med varandra för båda var så trötta och helt slutkörda efter en dag på Manhattan så vi satt bara och drack vårat kaffe och uppdaterade oss på telefonerna. Skönt med dom vännerna man bara kan sitta tyst med utan att behöva prata för att det inte ska bli stelt, haha. Det är dom människorna man vill ha omkring sig här i livet. 
Käytiin Manhattanilla perjantai iltana ja lauantaina, minä ja Carlotta kuka myös oli sen perheen kanssa New Yorkin ympäristössa. Oli mukava ja me käveltiin Brooklyn Bridge:in yli, shoppailtiin vähän, ja vaan vietettiin aikaa Manhattanilla. Oli mukavat päivät ja oli kiva että pystyttiin olla yhdessä täällä nämä päivät, paljon mukavampi kun voi olla kaverin kanssa kun kävellä yksin - tottakai. Muutama tunti ennen kuin lähdettiin kotiin lauantai iltana me istuttiin Starbucksissa ja juotiin vaan kahvia ja surfattiin puhelimella, kummatki oli niin väsyneet että ei ees jaksettu puhua toisitten kanssa, haha. Kiva kun oon löytänyt sellaisia kavereita täälltä kenen kanssa ei aina tarvi puhua ilman että tuntuis huonollta. 
 
 
I veckan har jag jobbat som vanligt. Kollat serier som vanligt. Tränat som vanligt. Ätit som vanligt. Och IKEA då. Allt är vanligt vanligt. Flyter på. Har jobbat två kvällar tisdags och igår. Så fort jag slutar jobba så lägger jag mig typ. Oavsett om det är klockan 7pm jag går upp till mitt rum eller 9pm. Är som en gammal tant. Så trött hela tiden. På kvällarna, på dagen, på morgonen. Ond cirkel just nu. Idag ska jag inte lägga mig vid 8 dock för jag ska in till Boston och se tree lightning i Boston Common med Malin och hennes boy, hoppas det ser mysigt ut och att vädret inte är kasst. Regnade hela kvällen igår, men nu ser det riktigt bra ut när jag kollar ut genom fönstret. Orkar inte ta upp grejen om vädret igen. För stora humörsvängningar för att ens kommenteras.
Tällä viikolla olen tehnyt töitä ihan normaalisti. Kattonut sarjoja, treenannut, syönyt ja semmoista. Kaikki menee ihan niinkuin normaalisti. Tänään menen illalla kattomaan Malinin ja sen poikakaverin kanssa, kuka on täällä just nyt, kun ne sytyttää valot Bostonin isoon joulukuusen. Toivottavasti ilma pysyy yhtä hyvänä, eilen iltana sato vettä kaatamalla. Täällä keli menee niin paljon ees takasi että ei ees tarvis kommentoida. 
 
 
Hoppas livet behandlar er väl och att ni njuter för fullt av allt vad den fina månaden december innebär. Pussar och kramar till er allihopa! 
Toivottavasti teillä on kaikilla kaikki hyvin. Puss & kram!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Mamma säger:
    2014-12-04 | 17:09:37

    ❤️ Ja taas kerran oli niin kiva lukea sinun blogia. Hymy huulilla. ❤️ Love u

Kommentera inlägget här: